wtorek, 9 października 2012

szkiełko i oko

przy którymś z ostatnich foto-zakupów w komplecie z tym co stricte chciałem kupić otrzymałem również kilka różnych obiektywów które chciałem tutaj pokazać. mam nadzieję, że wkrótce oprócz nich samych będę mógł zamieścić tutaj jakieś przykładowe zdjęcia nimi wykonane, a przynajmniej niektórymi z nich...

Jupiter-3 5cm f=1:1,5
radziecki obiektyw z gwintem M39 będący kopią zeissowskiego Sonnara
nasz egzemplarz ma nr seryjny 5103668 co świadczy o tym iż jest pochodzi z roku 1951. ja kupiłem go z uszkodzoną pierwszą Zorką, a na tutejszych zdjęciach dopięty jest do modelu Zorka 2 którego pokazywałem tutaj
stan wizualny nie jest najgorszy - powłoki nienaruszone zarówno na przedniej jak i tylnej soczewce, szkła bez rys. niestety wewnątrz widać pewnego rodzaju zmatowienie które mocno zmiękcza wykonywane fotografie - mam zamiar wyczyścić ten obiektyw w najbliższym czasie skrupulatnie, bardzo ostrożnie i starannie - zobaczymy co z tego wyjdzie. póki co jest tylko jako eksponat, bo użytkowo nie nadaje się do fotografowania
to bardzo cenione za własności optyczne szkiełko - głównie za ostrość i piękne oddanie barw oraz dużą jasność. jest to konstrukcja 7-elementowa ułożona w trzech grupach o kącie "widzenia" 45 stopni 

13-listkowa przysłona działa precyzyjnie. nie ma na niej śladów oleju. jej listki przymykają się równomiernie tworząc symetryczny otwór na każdej wartości

obudowa jest aluminiowa i szczególnie na skali głębi ostrości widać nieestetyczne zaśniedzenia. postaram się zaradzić i temu by obiektyw z zewnątrz wyglądał również ładnie. jak tylko przeprowadzę jego "face-lifting" to pokaże go tutaj raz jeszcze w zestawie choćby z kilkoma fotami nim zrobionymi 

Industar-51
Industar-51 to obiektyw produkowany na potrzeby kamer formatu 13x18 (czyli 5x7 cala). montowany był seryjnie do drewnianych kamer FKD 13x18
dokładnie nasz egzemplarz jest w dobrym stanie technicznym - jest czysty i całkowicie prawny technicznie. jego ogniskowa to 210mm i f=1:4,5, a nr seryjny 593952. jest to konstrukcja 4-soczewkowa złożona w tubusie w trzech grupach
pierścień przysłony działa płynnie, pewnie i całkowicie sprawnie. wartości przysłon możemy wybierać z zakresu od f=4,5 do f=32
powłoki soczewek nie są uszkodzone. wraz z obiektywem jest również pierścień montażowy instalowany do płytki drewnianej lub metalowej zakładanej bezpośrednio do kamery wielkoformatowej

20-listkowa przysłona działa perfekcyjnie. brak jakichkolwiek uszkodzeń, wytarć czy śladów oleju

Meyer Gorlitz Trioplan + Balda i Voigtlander Skopar + Compur
dwa popularne obiektywy montowane w różnych kamerach miechowych formatu 6x9 cm

Meyer Gorlitz Triotar o ogniskowej 10,5 cm i światłosile f=1:3,8 i numerze fabrycznym 927570 był obiektywem uszkodzonym (a właściwie migawka z którą współpracuje - Balda) - całe szczęście udało mi się ją naprawić i teraz jest ona całkowicie sprawna, a po naprawie i konserwacji pracuje poprawnie na wszystkich czasach  
soczewki również zostały poddane czyszczeniu i teraz dzięki wszystkim tym zabiegom mam całkowicie sprawny obiektyw z działającą migawką. nie wiem dokładnie z jakiej kamery pochodzi ów obiektyw ale myślę, że z jakiejś Pontury
drugim obiektywem jest Voigtlander Skopar również o ogniskowej 10,5 cm i f=1:4,5. jest on wyposażony w migawkę Compur. zaraz po zakupie okazało się, że migawka jest niesprawna. gdy rozebrałem mechanizm doszedłem do wniosku, że ktoś celowo "przekonstruował" go tak by działał on tylko i wyłącznie na czasie T. niestety nic nie mogłem zrobić z tym fantem ponieważ w jej wnętrzu brakuje precyzyjnych mechanizmów odpowiedzialnych za sterowanie czasem otwarcia listków. cóż - chociaż tyle, że czas T jest sprawny i np. do naświetlania papierów fotograficznych może to "szkło" i tak się przydać choć mamy już kilka sprawnych Skoparów w naszym zbiorze
również i przy tym obiektywie nie wiem dokładnie z jakiego aparatu pochodzi, ale możliwości jest wiele - Skopary to popularne i często stosowane obiektywy w różnych kamerach (np. w Avusach Voigtlandera)
w obu obiektywach przysłony są sprawne i działają precyzyjnie w całych zakresach pracy

to tyle na temat samych obiektywów jakie ostatnio się u nas znalazły - teraz znów będzie o całych aparatach fotograficznych :-) zapraszam serdecznie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz