czwartek, 23 czerwca 2011

zaginiona owieczka - Kiev 4A

ten aparat nie jest jakimś naszym nowym nabytkiem - kilka dni temu oglądałem ciekawe zdjęcia na jednym z portali fotograficznych wykonywanych właśnie Kievem 4. dowiedziałem się jaki obiektyw był przypięty do korpusu bo moją uwagę zwróciła piękna plastyka i ostrość fotografii. wiedziałem, że mamy już w zbiorze Kievy i zacząłem przeszukiwać tego bloga. okazało się, że zamieściłem tu tylko jednego z nich - Kieva 4M. teraz nadszedł czas na bliźniaczy model 4A

Kiev 4A
piękny dalmierzowy aparat zbudowany na wzór Contaxa. ten model różni się od opisywanego tu wcześniej modelu 4M tym, iż nie posiada wbudowanego światłomierza
ten model był produkowany od 1958 roku. nasz egzemplarz jest z roku 1970
zachował się bardzo ładnym stanie. zarówno okleiny, jak i części metalowe nie straciły swego blasku, nie są też zbytnio "wyślizgane" od częstego i intensywnego użytkowania
naciąg migawki z regulatorem czasów (z zakresu od 1/2 sek. do 1/1250 sek oraz czas "B") oraz spustem po prawej stronie oraz pokrętło powrotnego zwijania filmu po stronie lewej. do tego licznik zdjęć oraz sanki lampy błyskowej. wszystko i tylko to co potrzebne bez zbędnych udziwnień. oprócz tego ponad licznikiem zdjęć jast także kółko sprzężone z obiektywem dla ustawiania ostrości
korpus nie posiada rys czy uszkodzeń nawet w tak narażonym miejscu jak spód aparatu z gwintem do połączenia ze stopką statywu
pierwsze dwie cyfry numeru seryjnego - 7011370 - wskazują na rok produkcji. oprócz niego informacja, że aparat został zbudowany w Związku Radzieckim
migawka metalowa o przebiegu poziomym jest sprawna i pracuje bardzo dobrze na wszystkich czasach - zarówno krótkich jak i tych długich oraz na czasie "B". wnętrze aparatu jest pięknie wyczernione, bez ubytków i większych śladów eksploatacji
obiektyw to standardowy Jupiter-8M o ogniskowej 50 mm i f=2 i numerze seryjnym 7048818. to właśnie to szkło skłoniło mnie do poszukiwań informacji na temat tej kamery i grzebaniu we "własnych śmieciach". naprawdę to co z niego widziałem zrobiło na mnie wielkie wrażenie. w późniejszych modelach został ona zastąpiony Heliosem-103 o ogniskowej 53mm i f=1,8

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz