czwartek, 3 lipca 2014

Mentor Studio Reflex 10x15

aparat ten był przez lata modyfikowany, ulepszany i konstrukcyjnie zmieniany choć pozostał wierny swojemu pierwotnemu projektowi w głównym założeniu. te wielkoformatowe kamery były produkowane w różnych formatach od 6,5x9 cm do 13x18 cm. zapraszam na prezentację tego ciekawego aparatu produkcji niemieckiej z połowy XX wieku - Mentor Studio Reflex 

Mentor Studio Reflex 10x15
tym razem podobnie jak poprzednio najpierw zamieściłem zdjęcia nowej kamery, a dopiero teraz (po kilku dniach) uzupełnię co nieco w jej opisie
kupiłem dwa takie same Mentory od jednego człowieka, który miał je z jednego z sosnowieckich, dawnych studiów fotograficznych w Niwce. kupiłem wtedy sporo sprzętu, a między innymi był ten Mentor w zestawie pokazanym na pierwszym zdjęciu. oprócz samego korpusu aparatu, były trzy różne obiektywy, cztery podwójne kasety oraz wymienne układy celownicze o których będzie nieco dalej
Mentor Reflex to aparat wykonany przez firmę panów Goltz'a i Breutmann'a. pierwsze kamery lustrzane tego typu były przez nich robione już pod koniec XIX w. w roku 1898 i był to aparat o nazwie Spiegel Reflex Camera. później przez lata ów aparat był wielokrotnie modyfikowany i poprawiany (wg katalogu przeszedł chyba pięć lub sześć razy modyfikacje). firma istniała pod taką nazwą do 1935 roku kiedy upadła po śmierci jednego z założycieli. w roku 1944 firma wznowiła działalność, a następnie w latach 70-tych XX wieku (1972) została przemianowana na VEB Mentor by w roku 1980 zostać włączona do potężnego Pentacona

nasz egzemplarz nie jest w stanie doskonałym - widać po nim ząb czasu, niemniej jednak udało mi się go doprowadzić do pełnej sprawności technicznej i użytkowej. Mentory z wyrazem Studio w nazwie były produkowane w latach 1927-1950 i charakteryzowały się możliwościami wykonywania ruchów (pochyłów i obrotów) przedniego standardu
kamera ta jest wyposażona w dwie matówki do ustawiania ostrości - jedna na górze skrzynki (jak w tradycyjnej lustrzance TLR) i druga z tyłu kamery widoczna poniżej w miejscu gdzie w chwili wykonywania fotografii znajduje się kaseta z materiałem światłoczułym


Mentor Reflex Studio naświetla obrazy w formacie 10x15 cm. kamera ta jest wyposażona w migawkę płócienną o przebiegu pionowym która w naszym egzemplarzu działa poprawnie we wszystkich konfiguracjach czasu. poza tym jak widać na powyższym zdjęciu możliwym jest wykonywanie zarówno fotografii w pionie jak i poziomie (tylny standard jest rewolwerowy)


aparat ma dość prostą konstrukcję, bo prócz wbudowanej migawki płóciennej, lustra i ruchomego przedniego standardu oraz obrotowego tylnego nie ma innych znacząco wyróżniających się cech które mogły być na tamte czasy jakimś fenomenem
fajną i bardzo użyteczną rzeczą są wymienne układy celownicze - ja z tym egzemplarzem zdobyłem tradycyjny kominek oraz komin kątowy na zdjęciu powyżej
z cech negatywnych na które zwróciłem uwagę podczas użytkowania tej kamery jest to, że mimo takiej konstrukcji przedni standard nie jest bardzo sztywny i stabilny - oczywiście da się tą kamerą nieźle pracować lecz trzeba się przyzwyczaić do delikatnego manewrowania płytką z obiektywem, ponieważ zdarzają na pokrętłach nieznaczne luzy 
po zdemontowaniu układu celowniczego ukazuje się nam matówka
okleiny w naszym Mentorze nie są najlepsze - widać już na nich przedarcia i powierzchowne uszkodzenia, ale też nie odsłaniają surowego drewna lub metalu korpusu głównego
obroty i pokłony płyty obiektywowej są realizowane na drodze połączeń gwintowych i współpracy śruby regulacyjnej z listwą zębatą
płytka obiektywowa jest wyciągana, dlatego ewentualne zmiany szkieł nie stanowią zbytniego problemu
nastawianie ostrości czyli wysuw miecha odbywa się również dzięki kółkom zębatym współpracującym z listwami żebatymi
sprawna migawka w całym zakresie jej pracy oferuje nam czasy otwarcia od 1/100 sek do 3 sek. oraz czasy B i Z (czyli bardziej popularne T)
 
miech aparatu zachował się w całkiem dobrym stanie - nie ma dziur czy uszkodzeń mechanicznych - jest nieco przybrudzony ale nie chcę narażać go niepotrzebnie na wilgoć podczas czyszczenia i dlatego też zostawiłem go w takim stanie jak jest

jak wspomniałem wyżej naszego Mentora kupiłem w sporym zestawie, jednak pierwszym i podstawowym obiektywem z dedykowaną płytką jest zeissowski Tessar o ogniskowej 250 mm i f=1:4,5 i numerze seryjnym 5637064. nie muszę go przedstawiać - opisywałem go pokrótce kiedyś chyba przy Mentorze Panoramie - to po prostu świetne szkło...




zanim wspomnę o pozostałych elementach dodatkowych z zakupionego kompletu, chciałem jeszcze pokazać działanie maski matówki dla kadru pionowego i poziomego - po obrocie tylnego standardu paski automatycznie przysłaniają albo boki albo też górę i dół kwadratowej matówki dzięki czemu dokładnie wiemy co nam się zapisze na błonie światłoczułej - proste, funkcjonalne i bardzo pomocne
pozostałe elementy zestawu to kasety podwójne oraz dwa inne Tessary z osłonami przeciwsłonecznymi
największy Tessar z zestawu to ten 300-stu milimetrowy ze światłosiłą f=1:4,5 - ten obiektyw również pokazywałem już wcześniej 



ostatnie szkło to najkrótszy Tessar bo "tylko" 210 mm - także kiedyś już prezentowany na stronach tego bloga



wszystkie kasety są z wkładkami na błony więc nie trzeba było ponosić dodatkowych kosztów by od razu ładować je błonami

na sam koniec tradycyjnie kilka kadrów z matówek - zdjęcie poniżej to obraz z matówki z tyłu aparatu umieszczonej w miejscu wkładania kasety
dwa kolejne zdjęcia to tradycyjny celownik - komin pionowy. najpierw kadr poziomy, a następnie pionowy - proszę zwrócić uwagę na przysłonięte części ruchomymi maskami

zdjęcie ostatnie to obraz widziany po odbiciu się matówki w lustrze komina kątowego - trzeba się przyzwyczaić do takiego kadrowania, ale pewnie w niektórych przypadkach jest to bardzo pomocny układ
to tyle co miałem do uzupełnienia na temat tej kamery wielkoformatowej - w sumie niewiele i same "pierdółki" które właściwie można "wyczytać" ze zdjęć, ale jednak co nieco chciałem wspomnieć, by zachować pewien schemat prezentacji. poza tym niewiele informacji konkretnych i takich których nie można samemu znaleźć lub wywnioskować patrząc na ten aparat i mnie udało się wygrzebać z otchłani internetu. jeśli ktoś z Was ma coś do dodania, bo wie więcej lub używa tej kamery więcej niż od przypadku do przypadku - proszę o informacje - będę naprawdę wdzięczny

pozdrawiam póki co i do następnego...   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz