poniedziałek, 19 listopada 2012

dwa dni poślizgu

niestety nie udało mi się zamieścić wpisów z nowymi aparatami w sobotę tak jak przewidywałem i zapowiedziałem w ostatnim poście... no trudno - proszę o wybaczenie tych (jeśli tacy w ogóle byli) którzy czekali. szerze przepraszam za to spóźnienie i mam nadzieję, że mimo tego obejrzycie to co mam do pokazania, a myślę, że jest dość ciekawe. będę jednak stopniował napięcie ;-) i zacznę od kamery najmniej interesującej z dzisiejszego zestawu - na początek Praktica Super TL

Praktica Super TL + Helios 44M-5 58mm f=1:2
kupiłem ten aparat kilka dni temu. oryginalnie był z innym obiektywem ale, że ten z którym był początkowo jest już w naszej kolekcji dlatego zostanie on sprzedany, a ja znów połączyłem Wschód z Zachodem :-)
model Super TL aparatu Praktica budowany był w latach 1968-1976 przez firmę Pentacon. oprócz strony wizualnej nie różnie się on zbytnio od bardziej popularnych serii modeli MTL
patrząc na kamerę od frontu po lewej stronie obiektywu mamy umiejscowiony przycisk spustu migawki z jego blokadą, a poniżej przycisk pomiaru światła TTL
to klasyczna lustrzanka wyposażona w tylko to co potrzebne do fotografowania przeciętnemu fotoamatorowi
patrząc od strony lewej na powyższe zdjęcie widać, że brak tu jakiegoś zróżnicowania czy mnogości pokręteł, sterowników czy przycisków. mamy korbę powrotnego zwijania filmu, pod nią pokrętło, które "pamięta" jaki mamy założony aktualnie film do kamery (12, 20 czy 36 klatek), wizjer, pokrętło czasów oraz pokrętło ze skalą światłoczułości filmu, a następnie przycisk zwalniający blokadę do powrotnego zwijania naświetlonego już materiału do kasetki, a na koniec dźwignia szybkiego naciągu z pokrętłom nad nią na której ustawiamy rodzaj używanego filmu (kolor, cz.-b.) oraz pod nią licznik wykonanych już zdjęć
nasz egzemplarz jest nieźle zachowany i sprawny. oczywiście widać ślady użytkowania ale nie są one duże i mocno rzucające się w oczy nawet w tak newralgicznych miejscach jak spód kamery z gniazdem statywowym
migawka płócienna o przebiegu poziomym (jak w większości Zenitów). jej zakres czasów zawiera się od 1 sek. do 1/500 sek. oraz czas B
nasz egzemplarz ma nr seryjny 346903
po stronie prawej obiektywu patrząc od przodu na kamerę znajdują się natomiast dwa gniazda synchronizacyjne do wyzwalania błysku przy użyciu zewnętrznego źródła światła (flesza) - F i X (zależne od rodzaju używanej lampy błyskowej)
seryjnie kamera ta była sprzedawana w zestawie z Orestonem Mayera lub Pancolarem Zeissa. ja natomiast kupiłem ją wraz z zeissowskim Biotarem ale z powodu o którym wspomniałem na początku mam obecnie dopiętego Heliosa do tej "puszki"
Helios ów ma nr seryjny 92492673 i jest w świetnym stanie - nie pamiętam nawet czy gościł już na stronach tego bloga, ale nie będę się rozpisywał na jego temat, bo jest to konstrukcja bliźniacza do obiektywów na pewno tutaj już opisywane (to rosyjska kopia Biotara właśnie)
ogólnie kamera bez szczególności technicznych. prosta, dobrze zbudowana i mało wadliwa choć oczywiście nie jest bez wad czy niedociągnięć - np. słaby bo dość ciemny i niewielki wizjer, ale nie ma się czego spodziewać po aparacie tej klasy - nie była ona przeznaczona dla profesjonalnych odbiorców fotografów tylko dla przeciętnych fotoamatorów

1 komentarz: