wtorek, 3 kwietnia 2012

bez synchro

polskiego Druha produkcji WZFO pokazywałem już na tych stronach w tym miejscu. wówczas była to jednak późniejsza (młodsza) wersja tego średnioformatowego aparatu. tym razem chcę zaprezentować jeden z pierwszych modeli (pierwszy lub drugi wyprodukowany model Druha). zapraszam do obejrzenia

Druh
aparat ten był produkowany w latach 1956-1966. nie jestem pewien lecz myślę, że prezentowana tu wersja pochodzi z końca lat pięćdziesiątych. jest to wersja bez możliwości podłączenia lampy błyskowej
Druh nie był stricte polską produkcją - jest to aparat wzorowany na czeskiej Pouvie Start

kamera przystosowana jest do filmów typu 120. można za jego pośrednictwem naświetlać dwa formaty obrazów - 6x6 lub 6x4,5 cm. ten model różni się przede wszystkim tym, iż jego wizjer jest mocno wystający ponad główny korpus aparatu - w późniejszych wersjach (np. w Druhu Synchro) wizjer był już nieco bardziej "wbudowany" w samo body
generalnie główne różnice pomiędzy wszystkimi modelami Druha sprowadzają się do różnie wyglądającej przedniej tabliczki wokół obiektywu, materiału z jakiego wykonany był przycisk spustu migawki czy też koloru bakielitu z jakiego był wykonany korpus. oprócz tego minimalnie różniły się też faktury samych części chwytowych aparatu - chropowata lub z wytłoczonymi paskami poziomymi na froncie aparatu. najcenniejsze są jednak modele prototypowe w kolorach wiśniowym lub niebieskim, które nie trafiły do seryjnego obiegu
nasz egzemplarz jest w bardzo dobrym stanie wizualnym i technicznym 
anegdota jaka mi się przypomniała dotycząca zakupu tego modelu przeze mnie - w Bytomiu na targu staroci podchodzę do jednej kobiety która chciała sprzedać podobny model i pytam jaką cenę sobie życzy za tą kamerę. ona odpowiada mi na to, że sprzeda mi go za 200 zł. uśmiechnąłem się pod nosem i grzecznie podziękowałem. odszedłem od owej sprzedawczyni o jakieś 60-80 metrów do innego sprzedającego i dokładnie ten sam aparat (a nawet chyba w nieco lepszym stanie) zakupiłem za złotych 15. myślę, że tamta pani będzie jeszcze długo wozić na targ swojego Druha jeśli nie zdecyduje o zniżeniu ceny jakieś dziesięć razy, niemniej życzę jej powodzenia
migawka jest prostej konstrukcji, aczkolwiek i ona czasami po latach nie działa poprawnie z tego co udało mi się zaobserwować podczas oglądania różnym egzemplarzy Druha

obiektyw to dwusoczewkowy Bilar o ogniskowej 65mm i f=1:8. przysłonę otworkową da się regulować i mamy do wyboru wartość f=8 lub f=16. czasy otwarcia migawki to ok. 1/50 sekundy oraz dostępny jest także czas B

to pokrótce tyle na temat naszego nowego Druha. zapraszam do oglądania kolejnych wpisów

1 komentarz: