dziś klasyk od Zeissa Ikona. kwadrat 6x6, dalmierz choć nie sprzężony, niezły (choć nie najlepszy z dostępnych w tym modelu średnioformatowej kamery) obiektyw, niezależny przesuw filmu od naciągu migawki, a ta to Prontor-SV. zapraszam do obejrzenia klasycznego "średniaka" z lat 50-tych ubiegłego, XX wieku
Zeiss Ikon Ikonta 524-16 Mess Ikonta + Novar Anastigmat 75 mm f=1:3,5
prezentowany dziś przeze mnie model Ikonty był produkowany w latach 1951-1954. dostępne były trzy obiektywy - Tessar (ze światłosiłą f=1:3,5) i dwa Novary (jaśniejszy w który wyposażony jest moja kamera ze światłosiłą jak Tessar czyli f=1:3,5 i ciemniejszy f=1:4,5)
wspomniany już niezależny przesuw filmu od naciągu migawki można traktować zarówno jako wadę jak i zaletę. ja uważam mimo wszystko, że to dobre bo bezawaryjne rozwiązanie. tym bardziej, że aparat jest wyposażony w blokadę podwójnej ekspozycji
sama kamera fotograficzna z naszej kolekcji jest w naprawdę ładnym stanie wizualnym i całkowicie sprawna mechanicznie. myślę, że przy najbliższej okazji założę do niej jakąś rolkę negatywu na testy
prosta konstrukcja - "przypominajka" używanego akurat materiału światłoczułego, a z drugiej strony pokrętło od dalmierza (ten nie jest sprzężony), które pokazuje i sugeruje na jaki dystans nastawić właściwy już pierścień ostrości znajdujący się na froncie obiektywu
okleiny na aparacie jak na niemal 70 lat zachowały się w pięknym stanie - proszę samemu ocenić...
kamera jest bez światłomierza. natomiast posiada możliwość synchronizacji M i X. na wyposażeniu jest również samowyzwalacz
wykonanie mimo prostoty z zachowaniem wysokich standardów - jak to u Zeissa. ładne logo w niejednym miejscu znalazło się na aparacie
dwa wybite numery - pierwszy jest modelem aparatu czyli 524/16, natomiast drugi to już typowy nr seryjny nadany w fabryce - U 71525
miech również właściwie idealny - szczelny, czarny, bez rozklejeń czy przebarwień oraz niepoprawnych zagnieceń
migawka w tym egzemplarzu Prontor-SV. czasy dostępne od 1 sek. do 1/300 sek. oraz czas B. dostępne były jeszcze Prontory-SVS i Synchro-Copmpury (te ostatnie tylko z Tessarami)
obiektyw również zachowany w świetnym stanie - bez rys, przebarwień, rozklejeń, grzyba czy innego typu zabrudzeń
płytka dociskowa oraz całe wnętrze aparatu potwierdza jego dobry stan zewnętrzny i poprawne działanie poszczególnych mechanizmów. nic tylko wkładać rolkę filmu typu 120 i testować...
pewnie wkrótce się skuszę!
do zobaczenia wkrótce
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz