niedziela, 19 maja 2013

topowy model "małego obrazka" od Pentacona

polowałem na nią od jakiegoś już czasu ale bez "parcia". wiedziałem, że to świetny i ceniony model Parktici. w końcu udało mi się go jednak dostać w pięknym stanie, fajnym komplecie oraz jednocześnie w bardzo dobrej cenie. przedstawiam Prakticę z najwyższej półki - VLC3

Praktica VLC3 + Pentacon 30mm f=1:3,5 + lampa błyskowa National

ten model aparatu od Pentacona pojawił się na rynku w roku 1978 jako modyfikacja modelu VLC2 który to był starszy o trzy lata od prezentowanej tu wersji VLC3. seryjnie ta topowa lustrzanka małoobrazkowa była sprzedawana ze standardowym obiektywem Pentacon 50mm f=1:1,8 lub (przynajmniej tak mi się wydaje) z zeissowskim Pancolarem o tych samych parametrach  
ja kupiłem cały komplet, który później rozłożyłem na części i częściowo sprzedałem. ową Prakticę otrzymałem w zestawie z trzema "szkłami" - Pancolarem, którego sprzedałem, rosyjskim Jupiterm-37 AM, którego także się pozbyłem (mam już oba te obiektywy) oraz szerokokątnym Pentaconem który zostawiłem przypięty do korpusu. oprócz tego były też jakieś standardowe obiektywy od Znitów (Heliosy) które również sprzedałem. pozostało to co widać na w/w zdjęciach - reszta po prostu się dublowała w kolekcji - stąd ta decyzja. w komplecie były również oryginalne sanki do lampy błyskowej oraz sam flesz firmy National czyli prawdopodobnie dawny Panasonic

seria VLC to jedyne tej konstrukcji lustrzanki w rodzinie Praktic - wymienny układ celowniczy to cecha rozpoznawcza tych zaawansowanych kamer
w zakupionym komplecie oprócz tradycyjnego pryzmatu pentagonalnego jest również kominek celowniczy z lupą nastawczą w oryginalnym opakowaniu

od strony wizualnej nasz model wygląda niemal jak nowy - brak na nim śladów użytkowania, wszystkie okleiny jak i każdy z elementów wyglądają i działają perfekcyjnie
aby móc wykorzystywać w pełni możliwości tego aparatu musimy korzystać z obiektywów typu "elektric" - takim na przykład był sprzedany standardowy Pancolar. dzięki temu pomiar światła odbywa się przy całkowicie otwartej przysłonie, a informacja o jej wartości roboczej jest przetwarzana i odpowiednio reaguje na to wszystko światłomierz. ogólnie przymykanie przysłony w momencie wykonywania zdjęcia odbywa się na drodze elektrycznej. w innym przypadku musimy posiadać obiektywy z przełącznikiem auto/manual - wówczas pomiar światła jest możliwy od razu przy przysłonie roboczej.
dostępne czasy otwarcia migawki to zakres od 1 sek. do 1/1000 sek oraz czas B. najkrótszy czas synchronizacji wynosi 1/125 sek. pomiar światła natomiast jest możliwy w zakresie światłoczułości od 12 do 3200 ISO
zasilanie bateryjne potrzebne jest tylko do działania światłomierza - inne funkcje jak również każdy z czasów otwarcia migawki czy przesuw są oczywiście dostępne bez zainstalowanego ogniwa. jest ono dość trudne do zdobycia - to 4,5 Voltowy "paluszek" - łatwiej jest wykonać samemu adapter i założyć trzy bateryjki typu LR44 każda po 1,5 Volta
po odkręceniu obiektywu (M42) widzimy w okół jego mocowania trzy styki elektryczne do wspomnianych wyżej obiektywów "elektric". ten 30-milimetrowy Pentacon nie jest obiektywem "elektric" ani też nie ma przełącznika trybu pracy przysłony A/M - on cały czas dział po prostu jakby był w trybie manualnym
komora filmu również w pięknym stanie - nawet uszczelnienia nie wymagają wymiany póki co 
po prawej stronie od obiektywu w górnej części korpusu patrząc na niego od frontu znajduje się przycisk zwalniający blokadę do wymiany układu celowniczego
pod korbą powrotnego zwijania filmu (która służy także do otwierania tylnej klapy kamery) znajduje się pokrętło służące do wybory trybu pracy przysłony - pomiar albo przy przysłonie roboczej albo też przy całkowicie otwartej z obiektywami "elektric"
nr seryjny naszego egzemplarza to 004161

obiektyw zarówno pod względem wizualnym jak i technicznym i użytkowym niczym nie odbiega od pięknego i całkowicie funkcjonalnego aparatu. jego nr seryjny to 8720112. wykonywałem nim już zdjęcia po podłączeniu przez adapter do lustrzanki cyfrowej - efekty można zobaczyć tutaj.
cały komplet uzupełniony był o oryginalne instrukcje, foldery i pudełko od lampy błyskowej - to naprawdę piękny i solidny aparat w świetnym stanie i rzadko spotykanym komplecie

to wszystko na temat Praktici VLC3 - już za chwilę obiecane cacka od starych kamer wielkoformatowych które właściwie tylko zapowiedziałem. zapraszam serdecznie już teraz!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz