środa, 16 lutego 2011

lubiany "zwyklak"

jeden z trzech ostatnich egzemplarzy w kolekcji - znany i lubiany Zenit 12 XP z obiektywem Helios 44M-4

Zenit 12 XP + Helios 44M-4


klasyczna budowa, znana i bardzo popularna w latach 80-tych i na początku 90-tych ubiegłego wieku. konstrukcja w sumie bardzo podobna do pokazywanego już tutaj - tylko nieco wcześniej - Zenita 122 (12 XP jest starszy)
te same pokrętła nastawcze tylko jeszcze wyglądające na nieco starsze (co jest uzasadnione i zrozumiałe skoro Zenit cały czas jeszcze się rozwijał) niż w Zenicie 122. licznik zdjęć także inny - tu umieszczony na dźwigni naciągu migawki - w kolejnych modelach były już osobne okienka do podglądu numeru wykonanej fotografii
obiektyw to Helios 44M-4 o ogniskowej 58mm i f=2. późniejsze wersje tego obiektywu były wyposażane w coraz lepsze powłoki MC
kilka przykładowych zdjęć wykonanych przeze mnie takim zestawem - nie dokładnie tym pokazywanym tu egzemplarzem, bo mam go od kilku dni dopiero, ale kilka lat temu miałem taki aparat z dokładnie takim obiektywem i wówczas wykonałem poniższe zdjęcia

zamglony, zimny poranek nieopodal domu moich Rodziców (wtedy i ja tam mieszkałem) - obecnie nie ma już tego lasu, a na jego miejscu stoją przeciętnej urody domy mieszkalne

tryptyk z lalkami zrobiony na nieczynnym torowisku wiodącym do byłej kopalni Sosnowiec również niedaleko od mojego ówczesnego miejsca zamieszkania, gdzie ludzie po jej zamknięciu wyrzucali przeróżne rzeczy


poniższe trzy zdjęcia natomiast zrobione z mojego wyjazdu w słowackie Tatry i wyprawy na Tatrzańską Łomnicę. niestety negatyw jest dość stary i nie był dobrze przechowywany dlatego jakość jest tak marna - niemniej jednak choćby poglądowo coś można zobaczyć



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz